Pientä pohdintaa mainonnasta

Vaaka - Paula Kumpula

Sitä saa mitä tilaa. Joskus kiertoteitse, mutta kuitenkin.

– Ja minähän en mihinkään mainoksiin usko, hörähti hän ja otti hörpyt CocaCola-pullostaan.
– No miksi sitten ostit tuon Cociksen etkä PepsiMaxia?
– ???

Keskusteluni piinkovan mainoskriitikon kanssa eteni pohdintavaiheeseen: Miksi jokin tuote koetaan toista paremmaksi, vaikka ne olisivat keskenään miltei samanlaiset? Perustuuko valinta kuitenkin lopulta taitavaan brändäykseen, jossa tunne peittoaa järjen? Ja miksi niin moni kokee mainonnan vastenmieliseksi?

Eihän mainonnassa tarvitse lähtökohtaisesti olla mitään vikaa jos se perustuu totuuteen? Eikö mainonta voisi parhaimmillaan olla vähän sama asia kuin että tiedottaisi tuotteen tai palvelun hyvistä puolista?

Mainonnan eettiset säännöt kyllä kitkevät törkeimmät valheet pois julkisuudesta. Elleivät säännöt sitä tee niin sen tekee sitten katala kilpailija tai fiksu kuluttaja, joka kyllä osaa äänestää jaloillaan.

Entäpä jos?

Mietitään maailmaa, jossa kaikki mainonta olisi totta. Tällöin mainos saattaisi kuulua näin:

Meidän designkuulakärkikynämme näyttävät kauniilta, koska olemme valinneet siihen vaaleanpunaisen kuoren, joka koukuttaa erityisesti sellaisia naisia, joiden kontolla on kodinhoito ja jotka haluavat arkeensa vähän luksusta. Kynämme ovat kylläkin hävyttömän kalliita, sillä mainostoimisto loihti meille logon, josta maksamme vielä seuraavat kaksi vuotta.

Vaaleanpunainen designkuulakärkikynämme suorastaan huutaa kumppanikseen karkinväristä luentolehtiötä, joka koukuttaa erityisesti sellaisia naisia, jotka haluavat arkeensa vähän luksusta. Lehtiöt ovat huokoista paperia, ja siksi lehtiöt näyttävät ympäristöystävällisiltä, mikä vetoaa vastuuntuntoisiin käyttäjiin, jotka haluavat tehdä oikeita valintoja. Todellisuudessa lehtiöt ovat toisella puolella maapalloa valmistettuja ja niiden hiilijalanjälki on pitkä kuin nälkävuosi.

Lisäksi kynämme vuotavat kuin seula. Kun kirjoitat, voit olla varma, että hetken päästä kätesi ovat täynnä mustetta ja joudut pesemään ne saippualla, joka kylläkin tuoksuu hyvältä ja koukuttaa erityisesti sellaisia naisia, joiden kontolla on kodinhoito ja jotka haluavat arkeensa vähän luksusta.

Ennen pitkää tämä hyväntuoksuinen saippua kuivattaa kuitenkin ihosi niin, että se tulehtuu ja joudut lääkäriin. Lääkäri erehtyy määräämään sinulle sellaista tököttiä, jonka pitkäaikainen käyttö ohentaa ihosi niin, että hipiäsi tulee herkäksi kodinhoidolle, jolloin sinun pitää siirtää kotityöt puolisollesi ja lapsillesi!

Mikä itse asiassa onkin mitä mainioin ajatus, sillä se, jos mikä tuo naisen arkeen vähän luksusta ja sitähän hän itse asiassa halusikin.

Mitä tästä opimme?

  • Mainontakin voi olla hyväntahtoista
  • Jokaisella asialla on hyvät ja huonot puolensa
  • Positiivinen näkökulma löytyy, kunhan jaksaa penkoa riittävän kauan
  • Asiat kääntyvät yleensä parhain päin
  • Sitä saa mitä tilaa
  • Yksi pieni teko voi joskus johtaa hyvin arvaamattomiin seurauksiin:
  • Designkuulakärkikynästä alkanut ostopäätös työllistää tuotteen valmistajaa, mainostoimistoa, graafikkoa, tehdastyöläisiä, muotoilijoita, saippuanvalmistajia, saippuakauppiaita, lääkäreitä, apteekin henkilökuntaa. Ja puolisoa ja lapsia.

Paula Kumpula

Kommentoi, ole hyvä

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s