Tarinointia siitä, kun mainos menee oikeaan osoitteeseen

Vaaka - Paula Kumpula

Ei pidä tehdä johtopäätöksiä ihmisten mieltymyksistä pelkän iän, sukupuolen tai asuinpaikan perusteella.

Ärsyttääkö mainonta? No, varmasti ärsyttää, jos se on väärin kohdennettua. Mainos ilman vastaanottajan todellisten tarpeiden tuntemista murentaa mainonnan yleistä uskottavuutta ja lisää entisestään kritiikkiä mainontaa kohtaan. Minusta se on sääli.

Työskentelen markkinoinnin parissa, ja ehkä siksi suhtaudun markkinointiin monia muita lempeämmin. En silti sano asioita vain puolustellakseni leipätyötäni, vaan siksi, koska näen, miten hyvin kohdennettu markkinointi voi palvella asiakasta, minuakin. Olenhan itsekin jonkin tuotteen tai palvelun kohderyhmää ja siten myös mainonnan ”uhri”. Ihan samassa veneessä siis ollaan.

Minua riepoo, jos mainos on viskattu minulle ylimalkaisesti vain siksi, että olen 1. nainen, 2. keski-ikäinen, 3. asun kaupungissa, 4. minulla on lapsi.  Tietääkseni moni muukin on keski-ikäinen, lapsellinen kaupunkilaisnainen, mutta se ei vielä tee meistä samanlaisia. Saatan toki olla pienen pintaremontin tarpeessa, mutta rasvaimun sijasta minua saattaakin kiinnostaa moottorikelkkailu tai perhokalastus, johon upotan viimeisetkin roposeni: Ei pidä tehdä johtopäätöksiä ihmisen mieltymyksistä pelkän iän, sukupuolen tai asuinpaikan perusteella.

Saturday night fever

Moni meistä surffailee netissä etsien tietoa tuotteesta tai palvelusta ja vahvistusta ostopäätökselleen. Juuri tuossa tilanteessa kohdennettu markkinointi on minusta hieno asia.

Kuvitellaanpa tällainen tilanne: Katsot lauantai-iltana yhdistetyn maailmancupia Val de Fiemme’stä ja yhtäkkiä sinun tekee mieli lähteä hohtaville hangille. Muistelet, että vintiltä löytyvät suksesi edustavat viime vuosituhannen mallistoa ja vieläpä aikaa ennen suurta kulutusjuhlaa. Mitä teet?

a) Kaivat järkälemäisen Keltaisten Sivujen luettelon esille? Eihän sellaista jaeta enää?
b) Kilautat kaverille? Et, sillä eihän hän ole hangilla viihtyvää sorttia.
c) Haluat lähteä suksikaupoille, mutta kaupat ovat jo kiinni?

Ongelmaan löytyy ratkaisu joskus hyvinkin läheltä

Otat esille älypuhelimen, kannettavan tai tabletin ja näppäilet hakukenttään ”murto maa sukset” (kyllä: haku tuottaa tuloksia myös väärin kirjoitettuna). Seuraavaksi ryhdyt tutkimaan, millaisia suksia markkinoilta löytyy. Vertailet ominaisuuksia, hintoja, seuraat nettipalstoilla käytävää keskustelua eri merkkien paremmuudesta, haet lisää innostusta netissä löytyvistä hiihdon opetusvideoista, sillä viimeisestä kerrasta on jo tovi. Olet jo aivan täpinöissäsi!

Käännät katseesi maailmancupiin, käyt jääkaapilla, vilkaiset samalla ikkunasta ulos mustaan maisemaan, tulet henkisesti murskattuna takaisin sohvallesi: Ei lunta – ei hohtavien hankien välkettä.

Mutta mitä tekee kone: se ahkeroi puolestasi ja näytölle ponnahtaa nyt mainoksia matkoista hohtaville hangille. Löytyy lentoja, majapaikkoja, suksipaketteja, likipitäen kaikkea, mistä haaveilit ja tämä kaikki katettuna kotisohvallesi Sinua ja vain Sinua varten.  Eikö tuo, jos mikä olekin palvelua? Kohdennettua markkinointia parhaimmillaan.

Paula Kumpula

Kommentoi, ole hyvä

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s