Suunnitteletko yrittäjäksi ryhtymistä? – 5 vinkkiä alkavalle yrittäjälle

maija_koivunen-neliö
Maija Koivunen

Yrittäjyys ja yrittäjämäinen työskentely ovat kasvussa. Mobiilit palvelut ja sosiaalinen media mahdollistavat pienellekin yritykselle ajasta ja paikasta riippumattoman toimintaympäristön ja globaalit markkinat.

Uusia yritystoiminnan rahoituslähteitä syntyy jatkuvasti perinteisen pankkirahoituksen rinnalle. Tarjolla on joukkorahoitusta, osakeanteja, sekä monia muita vaihtoehtoja. Myös sijoittajilla tuntuu olevan kasvava kiinnostus sijoittaa start up –yrityksiin sekä muihin pörssin ulkopuolisiin yhtiöihin.

Ajat tuntuvat tällä hetkellä olevan suotuisat yritystoiminnan aloittamiseen. Yritystoiminta vaatii niin henkistä kuin rahallistakin pääomaa. Rahoituksen toteutuminen edellyttää yrittäjältä hyvää liiketoiminnan suunnittelua ja budjetointia. Alla vinkkejä suunnitelmien tekoon ja rahoitusneuvotteluun valmistautumiseen:

  1. Hanki tietoa ja ymmärrystä kassavirrasta. Kiinnitä erityistä huomiota liiketoiminnan kannattavuuteen, liikevaihdon volyymi ei vielä kerro mitään yrityksen menestyksestä. Rahoittajia kiinnostaa erityisesti liikevoitto–rivi. Liikevoitto lisättynä kirjanpidon poistoilla kertoo paljonko liiketoiminnasta jää rahoituksen hoitoon ja verojen maksuun.

    Liian velkavetoisesti aloitettu yritystoiminta aiheuttaa helposti kassakriisin ja saattaa lamaannuttaa hyvänkin idea.

  2. Muista laskea itselle korvaus tehdystä työstä, ja mieti, miten oma talous pyörii, mikäli yritystoiminnasta ei vielä alkumetreillä saisi tuloa itselleen? Huomioi perheen muut tulot, ja mieti, onko tarvetta lainojen lyhennysvapaalle. Muista pitää erillään omat ja firman rahat. Varaudu siihen, että omaa rahallista panosta tullaan todennäköisesti tarvitsemaan alkuvaiheessa.
  3. Onko vaihtoehtona ostaa jokin historian omaava yritys? Uuden yrityksen kanssa on tutkitusti suurempi riski epäonnistua verrattuna yrityksen jatkamiseen. Yrityksen arvon määritykseen vaikuttavat lukuisat eri tekijät. Muista, että rahallinen panostaminen asiantuntija-apuun yrityskaupassa voi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.
  4. Liikeideallasi tulee luoda arvoa asiakkaalle. Ei riitä, että idea on omasta mielestä hyvä, vaan sitä tulee tarkastella kriittisesti. Mieti:
    • Onko tuote laadukkaampi kuin markkinoilla oleva tai sopiiko se jotenkin erityisen hyvin ajanhenkeen?
    • Maailma on ideoita täynnä, mutta käytännön toteutus ratkaisee. Hyvin suunniteltu ei ole vielä ollenkaan tehty!
    • Ole realisti, kun lasket toteutuksen kustannuksia.
    • Hinta on hyvä kilpailuvaltti, mutta ainoana kilpailutekijänä se on yleensä hieman lyhytkatseista.
    • Säästääkö tuote tai palvelu asiakkaan rahaa tai aikaa jollain uudella tavalla?
  5. Viimeisenä, mutta ei ollenkaan vähäisimpänä: hanki ympärillesi sparraavia ja inspiroivia henkilöitä. He voivat olla esimerkiksi yhtiökumppaneita, hallituksen jäseniä taikka sijoittajia, joilla on näkemystä ja kokemusta liike-elämästä.

 

Kommentoi, ole hyvä

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s