Maailma muuttuu Eskoseni

 

Anu Turklin
Anu Turklin

Yhteiskunta muuttuu, elämä muuttuu, tapamme toimia muuttuu. Yksi harvoista asioista, joka pysyy, on muutos. Monissa palveluihin liittyvissä asioissa muutos koetaan usein, ainakin aluksi, huononnuksena. Pankkiinkin pitää nykyisin varata aika, että pääsee hoitamaan OMIA raha-asioitaan. Hyvänen herttinen sentään! Ja toisaalta, kuka pankkiin edes ehtii, kun ovet suljetaan jo vaikka kuinka aikaisin?

Elämme kiireistä arkea, jolloin asioiden pitäisi olla mahdollisimman simppeleitä. Asioiden hoitaminen jää monesti viimetippaan, ennakointi unohtuu, usein juuri kiireeseen vedoten. Minulla ainakin. Raha-asioiden pitäisi arjessa hoitua ”siinä sivussa” mahdollisimman kivuttomasti.

Jos mietitään aikaa muutamia vuosia sitten – ja oikeasti puhutaan vain muutamista vuosista, on paljon muuttunut pankkimaailmassakin. Verkkopankin rinnalle on tullut mobiilipankki, jossa saman pankin sisällä olevien tilien välillä voi siirtää rahaa, halutessaan ilman tunnuslukuja ja tilisaldonkin pystyy katsomaan helposti lennossa. Laskut voi maksaa näppärästi ottamalla kuvan viivakoodista. Historiaa ovat pitkät näpyttelyt ja virhelyönnit sekä viitenumeron nollien laskeminen – oliko niitä nollia nyt neljä vai viisi.

Vaikka nuoremmille käteinen onkin jo so last season, liikuttelee tällainen keski-ikäinen sitä vielä hyvinkin aktiivisesti. K-Marketeista ja Neste-huoltoasemilta pystyy Säästöpankin kortilla nostamaan käteistä rahaa ostostensa yhteydessä. Pankkiautomaattia ei aina tarvita. Talletusautomaattejakin löytyy jo runsaasti mm. kauppakeskuksista ja muista paikoista, joissa liikumme arkena muutenkin. Seteleiden lisäksi automaatilla voi tallettaa myös kolikot omalle tililleen ilman kuluja kauppareissun yhteydessä, vaikka iltamyöhäisellä. Bonuksena se, että talletus näkyy välittömästi omalla tilillä. Ja kun illalla päivän rauhoituttua alkaa miettiä raha-asioitaan, pystyy pulmatilanteessa soittamaan palveluneuvontaan tai chattamaan asiantuntijalle klo 22 asti. Avun saa nopeasti.

Asiantuntijuutta ja inhimillisyyttä ei voi automatisoida tai digitalisoida. On asioita, joissa tuttu asiantuntija saman pöydän ääressä ja katsekontakti hänen kanssaan ovat paikallaan. Silloin varataan aika konttorille ja päästään keskustelemaan asiasta sovittuna aikana ilman jonotusta. Useimmissa konttoreissa myös jo aamun alkajaisiksi tai oman työpäivän päätteeksi.

Ei se muutos aina niin huonosta ole. Jää kuulolle, lisää henkilökohtaista raha-asioiden hoitoapua kotisohvallesi on saatavilla Säästöpankeista lähitulevaisuudessa ja kehitystyö jatkuu. Henkilökohtaisesti ja inhimillisesti.

ps. Kuka tuo otsikon Esko sitten on? Pikaisella googlailulla selvisi, että sanonta on peräisin Aleksis Kiven Nummisuutareista. Suutari Topias sanoo noin aikuiselle pojalleen Eskolle hänen lähtiessään kosioretkelle. Varsinaisesti Esko ei liity siis tähän tarinaan mitenkään.

Klikkaa itsesi Kaukaa viisas -blogin lukijaksi blogin oikeassa reunassa olevasta Tilaa päivitykset -painikkeesta, niin saat uudet blogipostaukset tuoreeltaan luettavaksesi.

Kommentoi, ole hyvä

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s